Tipsen som gör dig modig

Att vara modig kan vara så mycket: att våga säga vad man tycker, att säga ifrån om någon är taskig mot en kompis, att vara sig själv. Men mod är också att hoppa från treans trampolin, eller att avstå från det.

Ibland känner man sig som världens fegaste människa. Allt känns motigt och läskigt, samtidigt som omgivningen är full av kompisar som vågar göra allt möjligt: kompisar som vågar prata inför en hel grupp, som vågar bli patrulledare och som vågar klättra riktigt högt när det är dags att testa bergsklättring.

– Det är svårt att vara modig om man inte är rädd. Det är just när man trotsar sin rädsla och ändå gör det man är rädd för som man är riktigt modig, säger Ida Östensson, grundare av Crossing Boarders och Fatta.

Hon har själv blivit rikskänd för att ta ställning och för att säga det hon tycker, för att få fler tjejer att våga börja skejta, och som initiativtagare till rörelsen Fatta som kämpar mot sexuellt våld. För Ida Östensson omfattar begreppet mod mycket. Bland annat rent konkreta saker som att våga testa ett nytt trick med skateboarden, att våga dyka från bryggan eller att våga gå ut i skogen ensam.

– Men framförallt handlar mod om att se bortanför sina egna intressen, att våga sätta sig in i någon annans situation eller att göra något trots att man riskerar att göra bort sig. Ett moraliskt mod, helt enkelt.

Samtidigt tror Ida Östensson att det ena ger det andra. Uträttar du en konkret handling som att klättra uppför ett berg trots att du är rädd för höjder, blir du förmodligen också mer moraliskt modig, och vågar kanske stå upp för en kompis som någon pratat illa om.

– Man känner sig lite större efter att ha gjort något man är rädd för.

”Civilkurage är att ingripa när någon behöver hjälp”

När Ida själv gick i mellanstadiet kallades hon ”polisen” av sin lärare, eftersom hon inte kunde låta bli att lägga sig i när någon gjorde något fel.

– Jag sa ifrån när någon gick före i matkön, när någon kille tog oss tjejer på rumpan, jag sa ifrån så fort jag såg något jag tyckte var fel. För många hade det förmodligen varit lättare att hålla tyst, men det kom som en ren reflex.

Det var först när Ida blev vuxen som hon insåg att det handlade om det som kallas civilkurage: att stå för sin mening och sin åsikt, trots att det kan kännas obehagligt.

– Civilkurage handlar också om att ingripa när någon annan behöver hjälp, att ta ställning och att vara medmänniska.

Att någon till exempel talar illa om en kompis när hen inte är närvarande, är en vanlig situation där de flesta av oss känner att de borde ingripa. Hon föreslår att man kan ingripa på olika sätt. Känner man sig mycket osäker och inte vågar säga något inför gruppen kan man helt enkelt hålla tyst, låta bli att skratta med och låta bli att bekräfta den som snackar skit. Ett annat förslag är att du i efterhand pratar i lugn och ro med den som pratat illa om kompisen.

– Den tredje, mest drastiska åtgärden du kan göra, är att säga vad du tycker inför hela gruppen. Att du helt enkelt säger ”Jag hoppas att det ni säger om X också är sånt ni kan säga till hen när hen är närvarande.”

  ”Det är först när man är rädd som man kan vara modig”

På frågan om hur man kan bli mer modig säger Ida:

– Följ ditt hjärta och din magkänsla. Fråga dig själv varför du vill göra det ena eller det andra. Känner du att du gör det för din egen skull, ja, då är det helt klart värt att försöka övervinna din rädsla. Känner du däremot att du innerst inne inte vill göra det du är rädd för, då är det minst lika modigt att avstå!

Socionomen och föräldrarådgivaren Ingegerd Gavelin är inne på samma tankar.

– Om du ska göra något du är rädd för, börja med att fundera på varför du vill göra det. Ägna lite tid åt att formulera för dig själv vad du vill göra och varför du vill det. Skriv gärna ner det på ett papper.

Att noga fundera igenom varför du till exempel ska hålla i nästa gruppmöte på Scouterna trots att du hatar att prata inför grupp, eller varför du ska hänga med kompisarna på den inbokade ridturen trots att du är rädd för hästar, gör att din motivation ökar. Under förutsättning att det du har tänkt göra verkligen är viktigt för dig.

– Men är det något du vill göra bara för att omgivningen förväntar sig att du ska göra det, eller för att det är något som ’alla’ gör, då kanske inte motivationen är tillräckligt stark, och det kanske inte är värt det obehag som det medför, konstaterar Ingegerd Gavelin.

 ”Vill du inte göra det du är rädd för är det minst lika modigt att avstå”

Att stå upp för det man själv tycker och att lyssna på sig själv är i allra högsta grad mod, och ju mer man utsätter sig för det man är rädd för, desto mer brukar man våga. Så länge du respekterar dina egna känslor och dina egna önskemål.

En människa kan vara rädd för mängder av saker, allt från mörker till ensamhet till rädsla för hundar eller höga höjder. I de allra flesta fall går det att göra något åt rädslan.

– Märker man att rädslan man har begränsar en, då är det absolut läge att göra något åt det, säger Ingegerd Gavelin.

Att gå runt och vara rädd hela tiden är outhärdligt jobbigt, och eftersom de allra flesta rädslor går att bli av med kan det vara bra att försöka jobba på sin rädsla.

– Man kan jobba själv med sin rädsla. Börja med att fundera på vad du är rädd för, sätt ett mål för dig själv – till exempel att åka på det där stora lägret nästa sommar – och ta sedan små steg mot det stora slutmålet, tipsar Ingegerd Gavelin.

De små delmålen ska du skriva upp, och då kan ett delmål till exempel vara att sova över hos bästa kompisen en natt. Nästa delmål kan vara att åka med på en kortare hajk med en övernattning. Och glöm för allt i världen inte bort att känna dig stolt när du har genomfört ett delmål!

– Ibland kan det också hjälpa att man pratar om sin rädsla med någon man litar på, en förälder, en kompis eller scoutledaren, säger Ingegerd Gavelin.

7 tips – så vågar du!

  1. Fundera på varför du vill göra något, är det för din egen eller för någon annans skull?
  2. Fundera på hur viktigt det är för dig att genomföra det du tycker är läskigt.
  3. Sätt upp delmål och mål, gå inte direkt på det du tycker är otäckt. Börja försiktigt och öka successivt.
  4. Belöna dig själv om du har uppnått ett av dina delmål. Och om du inte vågar, var snäll mot dig själv. Försök igen, kanske med ett ännu mindre mål. Rätt vad det är vågar du.
  5. Berätta om din rädsla för någon du litar på. Då kan du få stöd.
  6. Inse att du aldrig är ensam om att vara rädd, de flesta är rädda för något.
  7. Kom ihåg att det bara är den som är rädd som kan vara modig!

Senaste artiklarna