Aktuellt självkänsla

5 tips för bättre självkänsla

I Scout nr 3/2015 skriver vi om självkänsla. Här är fem snabba tips på hur du lättare dumpar dina hjärnspöken.

  1. Beteende först – självkänsla sen

Om den låga självkänslan står i vägen för att våga ringa en kompis tänker många att de först ska fixa sin självkänsla, sen kommer de att våga ringa kompisen. Men bästa sättet att bättra på självkänslan är faktiskt att börja med beteendet: att försöka tvinga sig att ringa den där kompisen trots att det är läskigt. Då hänger självkänslan ofta med uppåt.

  1. Var närvarande

Många med låg självkänsla har svårt att vara närvarande i stunden – de ältar sånt som har hänt och sånt som kommer att hända. Öva dig på att vara närvarande i stunden och försök att koppla bort ältande och oro.

  1. Värdera inte dig själv eller dina kompisar

Försök att bli mer medveten om du alltid värderar eller dömer andra och dig själv (bra – dålig, snygg – ful). Tänk också på hur du tilltalar dig själv när det är kämpigt. Hur skulle du tilltala en vän i samma situation? Oftast är vi mycket hårdare mot oss själva.

  1. Kämpa

Att få känna att du klarar saker är värdefullt – så fortsätt att försöka göra sådant du tycker är svårt först. Ingen klarar alla nya saker på första försöket.

  1. Ta hjälp

När du inte kan genomföra saker i ditt liv – undviker att gå på fester eller hittar på en massa ursäkter för att inte behöva prata inför klassen – på grund av låg självkänsla är det dags att söka hjälp. Psykologer, men också andra vuxna som scoutledare, kan hjälpa till att guida dig rätt.

Tips!

I Scout nr 3/2015 finns ett helt reportage om självkänsla, vad det är, hur du kan bli bättre på att peppa dig själv och mycket mer. Hela tidningen hittar du HÄR! 

Senaste artiklarna