Myrorna uppmanar svenska folket att aktivera sina garderober. På sajten Aktivera din garderob kan man göra ett test och se vilket garderobsmonster man är.

"Vi vill göra fler medvetna om att återanvändning är en oerhört viktigt miljöhandling" säger Emma Enebog, hållbarhetschef på Myrorna.

Under 2014 samlade Myrorna in 8000 ton textilier och heminredning för återanvändning.

Inspiration Återvinning

”Våra garderober är fyllda av inlåsta resurser”

Under klimattoppmötet i Paris skrevs det historia. Aldrig tidigare har världens alla ledare varit överens om gemensamma klimatmål. Men det är nu arbetet börjar. Några som redan är i full gång är second hand-kedjan Myrorna som strävar efter mer återanvändning för ett medmänskligt och hållbart samhälle. Möt Emma Enebog, hållbarhetschef för Myrorna.

Hur jobbar Myrorna med FN:s nya globala mål om hållbar utveckling nr 12 – säkerställa hållbar konsumtion och produktionsvägar)?

Vi samlar in textilier och heminredning för återanvändning. Under 2014 samlade vi in cirka 8000 ton textilier, som vi säljer i våra 34 butiker. Vår målsättning är att öka återanvändningen i Sverige och göra det enklare för mäniskor att återanvända.

Berätta om kampanjen ”Aktivera garderoben”! 

Det är en kampanj för att göra fler medvetna om att återanvändning är en oerhört viktig miljöhandling. Vi vill att människor ska aktivera sina garderober och se till att sina kläder används. Enligt vår undersökning så använder 7 av 10 svenskar bara hälften av sin garderob. Det är ett slöseri med resurser. Uppmaningen till alla att börja använda det dom har i sina garderober eller skänka, byta eller ge bort det de inte använder.

Varför är det i huvudsak unga som håller på med ”swapping”  av kläder?  

Jag tror att unga gör det eftersom det är enkelt och går att göra med sina vänner. Man har också ett brett kontaktnät som ung. Det har också med trovärdighet att göra – man vet vem man byter kläder med och det känns tryggt.

Emmas tre bästa tips för att skapa intresse och medvetenhet kring hållbar konsumtion

  1. Presentera kunskap och fakta på ett lustfyllt sätt.
  2. Visa enkla lösningar (liknade “Aktivera din garderob”) där mäniskor känner att de har förmåga att engagera sig.
  3. Lyft förebilder! Alla behöver förebilder som inspirerar och motiverar för att känna sig engagerade.

Senaste artiklarna