Karl Andersson, medgrundare Matsmart.

Ulf Skagerström och Karl Andersson, grundare av Matsmart.

Varor som finns hos Matsmart.

Matsmart tar vara på Sveriges mat

Online-företaget Matsmart levererar till hela landet.
”Få din mat levererad till scoutlägret. Du väljer själv var du vill få din låda”, säger Karl Andersson, en av grundarna av matsmart.se.

Matsmart finns i gliporna när det blir säsongsbyten, bland varor med korta datum och vid överproduktion, felmärkningar och förpackningsfel.

Idén med Matsmart kom från en av grundarna Erik Södergren. Erik som jobbat som ICA-handlare i över 15 år hade länge sett problemet med att bra mat slängdes och att det inte fanns någon som tog hand om svinnet. Med egen butik i Akalla började Erik hjälpa leverantörer som hade problem med att bli av med vissa varor. Han köpte pallar med varor och sålde till butikens kunder.
– Responsen i butiken blev väldigt bra. Kunder började komma in för att se vilket klipp det fanns för dagen. Utmaningen i längden blev att kunderna köpte mer av klippen och han fick problem att sälja sina ordinarie varor, säger Karl och fortsätter;
– Det var då han ringde mig och Ulf Skagerström. När vi förstod hur stort matsvinnsproblemet faktiskt är insåg vi att vi hade en affärsidé.

2013 hade företaget ett eget lager och började sälja torr-varor. 2014 började de köpa varor från grossister och mindre producenter.
– De kunder vi redan hade reagerade positivt. I februari 2014 hade vi en marknadskampanj och det gav oss bevis på att kunderna gillade konceptet och att det var en stark idé.

I januari 2014 föddes Matsmart.se och efter det rullade det på fort. Investerare med stor erfarenhet av e-handeln knöts snart till företaget. Med investerarna i ryggen flyttade företaget in i ett nytt lager i april 2014 och i juni 2014 föddes matsmart.se.
– Vi växte med ungefär 1000 procent förra året med en omsättning på 2,5 miljoner första året och 25 miljoner förra året. Vi har en jättestor efterfrågan som vi inte riktigt kan tillgodose just nu, men tillsammans med våra leverantörer bekämpar vi matsvinnet, berättar Karl.

Den största marknadsföringen kring Matsmart har skett från mun till mun.
– Vi har fantastiska kunder som verkligen gillar oss. Vi har tydliga målgrupper, en som gillar oss för att vi gör nått bra för miljön och de som gillar att fynda. Det som är spännande med vår affärsidé är att vi pratar direkt med leverantörerna och handlar på deras CSR-fråga. Det blir inte bara köp och sälj, utan ett samarbete.

Matsmart har även nått utanför Sveriges gränser.
– Vi har faktiskt blivit inbjudna av Al Gore att träffa honom i London nu i april där vi ska prata ”framtidens mat i runda-bords-samtal”.

Senaste artiklarna