”Glöm inte att njuta av omgivningen”

Det är mycket en ska tänka på när man ska ut och vandra. Man ska ha med sig rätt utrustning och kläder för olika väder men hur ska man navigera bland vandringsutrustning och hur löser man det här med skoskav? SCOUT har pratat med Niklas Hornö från Håbo Scoutkår för att få svar på viktiga frågor som kan underlätta för din vandring.

Som utbildad och yrkesverksam fritidsledare, Roverscout och scoutledare i Håbo Scoutkår, kan Niklas Hornö det här med vandring. Han har genomfört flera fjällvandringar både i Sverige och även i Schweiziska alperna, bestigit Kebnekaise två gånger och är ute och vandrar minst en till två gånger i månaden.

–Har jag ingenting planerat för helgen så blir det ofta en dagstur på 10-15 kilometer. Det är något naturligt för mig och flera av vandringarna har jag gjort tillsammans med Håbo scoutkår, säger Niklas Hornö som även är engagerad i Scouternas friluftslivsutbildningsgrupp.

Vad är det viktigaste man ska tänka på om man ska ut på en långvandring?

– Det viktigaste är att få ner vikten på packningen. Torka maten själv eller köp frystorkad mat.

Sen är det även nyttigt att gå genom sin utrustning, se över vad behöver jag och vad kan jag lämna hemma. Väg utrustningen och se över om du kan få tag på något lättare? Sedan kan det vara aktuellt att skicka påfyllningsväskor i förväg med mat och kartor, om du ska så pass långt att det blir nödvändigt, 20 mil och uppåt, förklarar Niklas.

Att ta det lugnt på vandringen är mycket viktigt, enligt Niklas.

– Mitt bästa vandringstips är att ta det lugnt, bär inte för tungt och stanna upp och glöm inte att njuta av omgivningen. Sätt dig ner i 20 minuter och beundra bara det du har runtomkring dig. Passa även på att unna dig småsaker, lite torkad frukt till frukostgröten, en bit choklad som snacks medans en går. Det lilla kan göra väldigt mycket!

Och så kommer vi till det här med skoskav. Vad ska en vandrare egentligen göra för att undvika skoskav?

–Mitt bästa tips är att alltid använda sig av dubbla strumpor. Enligt min erfarenhet så funkar en tunn strumpa (så kallad linerstrumpa) av merinoull och en lite kraftigare socka, gärna den av ull också allra bäst. Använd den tunna strumpan innerst mot foten och den lite kraftigare utanpå den.

Väl ingångna kängor verkar också vara ett säkert kort för att undvika skoskav.

– Se till att dina kängor redan har formats efter foten innan en ger sig av på långvandringen och om en vet att en har problem med skoskav så är det en god idé att sätta en remsa leukoplast på den punkten där skoskavet brukar uppstå, i förebyggande syfte.

Men vilka skor är bäst under vandring?

–Det finns olika skor till olika terränger. Min favorit är skalkängan som torkar snabbare än fodrade kängor och jag kan själv anpassa efter temperatur hur varmt jag vill ha i kängan med hjälp ut av strumpor. Men när det kommer till terräng så brukar en god tumregel vara att desto kraftigare sula, desto bättre tål den tuffare terräng. Om en kan trampa på en mindre sten med kängan och den inte känns igenom sulan, att den inte trycker igenom, då har du en känga som klarar tuff terräng. Sen får ju en prova sig fram själv för att hitta den känga som passar bäst.

Men om vandraren trots allt får grova skoskav?

–Rengör skavsåret och sen sätta dit ett Compeed-plåster men inte om du är diabetiker, då måste du konsultera läkare. Compeedplåstret ska trycka mot blåsan eller skavsåret, sen skulle jag sätta leukoplast runt om i förebyggande syfte, för att undvika att fler problem uppstår runt samma område. Vädra ofta, rengör vid behov och byt Compeed-plåstret  vid behov. Är problemen alltför allvarliga så kan det vara aktuellt att behöva avbryta vandringen även om det känns mer än trist!

 

 

 

Senaste artiklarna