Aktuellt engagemang

Väggalmanackan som engagerar!

Jönköpingsillustratören Tinna Ahlander har för tredje året i rad temasatt och illustrera KFUM och Scouternas almanacka. Almanackan, en klassiker som är lika högaktuell i svenska hem och skolor i dag som när den lanserades 1945. ”Min personliga favorit 2017 är lodjuret eftersom det är min egen månad februari”, säger Tinna Ahlander, illustratör.

Varje år säljs cirka 40 000 (2016) av scouter och föreningar till förmån för barn och unga. Almanackans pedagogiska tanke är enkel – den följer årstiderna medan temat skiftar år från år. Under årens lopp har elva illustratörer och konstnärer gjort almanackan till en klassiker, en nostalgitripp och ett samlarobjekt.

Tinna Ahlander är illustratör och har sin bakgrund i reklambranschen. Redan som liten startade hennes intresse för att rita och teckna. Då, under en period, var hennes inspiratörer Elsa Beskow och Ilon Wikland. 2015 fick hon första gången uppdraget att illustrera almanackan.

Vad har du för minnen av almanackan från du var barn?

– Jag minns almanackan redan från skoltiden, vi hade den i klassrummet och jag kommer ihåg att man höll tummen för att bli vald att klistra upp månadsbilden eller dra av en dag och berätta vem som hade namnsdag. Det är kul att få bidra till verksamheter där barn och unga är ute och lär sig ta hand om den. Jag har också varit scout som barn och lärde mig massor om naturen, säger Tinna Ahlander.

I dag hämtar Tinna sin inspiration bland annat från sin egen familj och vardag. I mars, 2016 finns till exempel en pojke som påminner om en av hennes söner med. 2015 var det djur, 2016 regnbågens färger och 2017 är landskapsdjur från olika delar av Sverige temat.

Vilken är din egen favorit?

– Min personliga favorit 2017 är lodjuret eftersom det är min egen månad, februari. Och extra kul är att Jönköping är den plats där försäljningen toppat genom åren och jag hoppas att det blir så även i år, säger Tinna Ahlander.

Vill du sälja almanackan? Du hittar den här! 

 

 

 

Senaste artiklarna