Brämhults scoutkår har nått nya målgrupper med hjälp av sociala medier.

"För att få många att nappa på Familjescouting bjöd vi in till en prova på-dag" berättar Erik Johnson, ordförande i Brämhults scoutkår.

Familjescouting är för många första mötet med scouting.

Inspiration rekrytering

Brämhults scoutkår byggde Familjescouting via sociala medier

30 maj, 2018

Många scoutkårer använder sociala medier för kommunikation inom kåren, men sociala medier är också ett sätt att nå nya målgrupper. Brämhults scoutkår har med små medel lyckats riktigt bra med att rekrytera via Facebook och Instagram. Här ger kårordförande Erik Johnson sina bästa tips för att inspirera fler kårer att prova!

– Vi väckte liv i vårt Instagramkonto och Facebookkonto. Jag ser många scoutkårer som gör inlägg i båda kanalerna, men kanske egentligen inte har tid att lägga på det. Det blir tydligt när man ser att det är lite olika nivå på inläggen. Samma sak gällde oss, vi använde kanalerna för sällan och när vi gjorde det blev det ofta ganska tunna inlägg. I bästa fall hade vi med en bild, berättar Erik Johnson, ordförande i Brämhults scoutkår.

Kåren medverkade via sin samarbetsorganisation Boråskretsen med annonser som Erik satt samman i Borås Tidning och deltog till och med i en annonstävling ett antal år och vann bland annat tredje pris på en webbannons. Erik beskriver det som ett uppvaknande.

– Istället för affischer, Scouternas dag på diverse av stadens arrangemang, skolrekryteringar och så vidare la vi istället all tid på digital media. Vi uppdaterade kårwebbsidan och avsatte extra tid för att satsa på våra sociala medier.

Scoutkåren såg också till att uppdatera information på Google maps för att göra det enkelt för fler att hitta scoutkåren.

– Vi får ju medlemmar från hela Borås, inte bara från Brämhult, berättar Erik.

När kåren var som minst hade de cirka 18 medlemmar och det var när Eriks tvillingar fyllde fyra som han undersökte möjligheten att dra igång verksamhet som liknar det vi idag kallar Familjescouting.

– För att få många att nappa bjöd vi in till en prova på-dag. Vi bad kommunen lägga ut det på deras evenemangssida, skickade ett mejl till lokalmedia och lyckades få en artikel i gratistidningen och en liten spalt i den stora tidningen. Men framförallt la vi ut en sponsrad annons på Facebook och via den också en på Instagram.

Kampanjen var riktad till en målgrupp bestående av män och kvinnor mellan 25 och 45 år i  hela Borås. Nästan 20 000 personer hade sett annonsen när kampanjtiden gick ut. Erik såg också till att dela annonsen på Facebooksidor för arrangemang i Borås.

– Vi brukar ta in anmälan inför varje möte eftersom vi ibland bjuder på mat men också för att få koll på närvaron. När anmälningar började strömma till och prova på-dagen spreds i media fick jag be mina tidigare ungdomsscouter om hjälp. Över 70 personer kom! Och sedan dess har det rullat på med allt fler medlemmar, inte minst på grund av fortsatt annonsering i sociala medier, vilket är möjligt med det förhållandevis låga priset, säger Erik.

Till en början träffades familjescouterna en gång i månaden och kåren bjöd på mat varje gång men insåg snart de behövde ses oftare och numera har de möten en gång i veckan.

– För att klara det stora trycket av mer resurser till fler medlemmar satsade vi lika stort på att uppdatera information och formulär för vår stuguthyrning. Stuguthyrningen har vi också annonserat för på sociala medier. Det har lett till att vi idag har goda intäkter, vilket varit en bra grund att stå på för att kunna satsa och växa, berättar Erik.

Även om Brämhults scoutkår har betydligt fler vuxna i kåren nu än någonsin förr är det fortsatt en utmaning att få vuxna att engagera sig mer än att medverka på varje möte.

– Vi har genomfört ett antal ledarträffar och ledarutbildningar med Västra regionala kansliet och den regionala utbildningsgruppen, men som vanligt är det svårt att få folk att komma. Men med några medverkande lite då och då börjar vi nu få en grupp som engagerar sig allt mer och kåren samlar idag dryga 80 medlemmar.

Till höstens prova på-dag i september passar Brämhults scoutkår också på att fira 60-årsjubileum.

– Som utvecklingen ser ut idag hoppas jag att vi kan fortsätta verksamheten i lika många år till med kåren, säger Erik.

Använd sociala medier för rekrytering

På Scoutservice finns en guide för hur man går till väga. Ladda ner guiden här » 

Senaste artiklarna