Aktuellt Utbildning

Anpassat ledarskap

31 maj, 2018

Alla fungerar olika men alla ska kunna vara sig själva i Scouterna. I höst startar utbildningen ”Anpassat ledarskap” som ska göra scoutledare bättre på att se och leda barn och ungdomar med adhd eller autism.

Att glömma att äta för att fokus ligger på att googla skådespelarna i Dallas. I åtta timmar. Eller att bli totalt utmattad av att vara i ett rum med för många människor, eller att aldrig riktigt komma i gång med det där viktiga som ska göras. Scouten Marie-Louise Lövgren vet hur det är att ha add, en form av adhd. Hon fick sin diagnos först när hon var 36 år. För henne var Scouterna vägen till gemenskap och acceptans som var svår att hitta någon annanstans. Men hon hade särskilda behov, och när hon var barn förstod varken hon eller hennes ledare i Scouterna vilka det var.

– Överraskningar är svårt för mig. Jag behöver struktur, regler och information om vad som ska hända. Om jag ska packa till hajk är det supersvårt: Vad behöver jag ha med, vad ska hända på hajken?

För den som är yngre kan det vara svårt att sätta ord på sin tillvaro. Därför är hon särskilt glad över utbildningen som startar i höst, som är till för scoutledare och friluftsfrämjarledare, skapad av Scouterna tillsammans med Friluftsfrämjandet. Marie-Louise Lövgren ska leda en fördjupningskurs där man möts, reflekterar och övar tillsammans. Och utbildningen är efterfrågad.

– Många ledare har frågat efter en sån utbildning. I både Scouterna och Friluftsfrämjandet drivs ledarna av att barnen har roligt, får nya kompisar och får lära sig saker. Ledare som får bättre verktyg blir tryggare och kan fokusera på allt roligt, konstaterar Veronica Östervall, utbildningsutvecklare på Scouterna.

Marie-Louise Lövgrens främsta minne är ändå att Scouterna är den plats där hon har fått klara av saker. Att få lyckas är viktigt för både barn och vuxna.

– Jag har misslyckats ofta under mitt liv, eftersom jag inte har klarat av att slutföra uppgifter. I Scouterna finns plats att misslyckas, man får nya chanser. Det har gett mig självförtroende, och hjälpt mig de gånger jag varit sjuk i depression.

Det hon tycker är viktigt att omgivningen förstår är att det finns lika många upplevelser av att ha en diagnos som det finns människor med diagnoser. Och att personer med add, adhd eller autism har precis samma egenskaper som alla andra, fastän några av de egenskaperna är extremt förstärkta på ett sånt sätt att det blir svårt att klara vardagen.

– Det är viktigt att tänka på när man ska utbilda ledare. Visst går det att prata om speciella drag, men det handlar om att se individer. Det finns inte en quick fix som funkar för alla, säger hon.

Hennes kollega i utbildningen, Julia Carlbäcker, har liknande erfarenheter fast som ledare. I hennes grupp fanns flera barn med diagnoser. Trots stor erfarenhet bland ledarna blev det skrik, bråk och möten som inte fungerade. Julia Carlbäcker hade ingenting att sätta emot, inga knep att ta till. Hon kände sig otillräcklig.

– Det var viktigt att få ordning – barnen älskade verksamheten men det uppstod så många missförstånd. Vi var rädda att de inte skulle vilja stanna. Så jag beställde en bok och jag gick en kurs. Det gjorde otrolig skillnad. Därefter har jag fortsatt att söka kunskap.

Julia Carlbäcker delade med sig till övriga ledare av vad hon lärt sig och hon lärde sig ännu mer av barnen. Hon började fråga: ”Vad behöver du för att trivas? Det där som hände i dag, hur tycker du att jag ska göra det bättre?”. Kommunikationen blev bättre och ledarna började hitta lösningar tillsammans med barnen. Exempelvis ett argträd, dit man kunde gå när man var arg, fick slut på många bråk. Julia själv höll alltid i inledningen så att det skulle vara samma person som gjorde det. Vet man inte vem som är ansvarig för vad kan det bli förvirrande.

– Hela verksamheten och även vi ledare gynnades av vårt nya sätt att leda. Och vi såg hur vi lyckades bättre med alla barnen. En sån enkel sak som att inte kommunicera bara verbalt – skulle vi berätta att i dag täljer vi, då höll vi i en träpinne och en kniv.

I ”Anpassat ledarskap” kommer det att handla mycket om den typen av tydliggörande pedagogik, berättar Scouternas utbildningsutvecklare Veronica Östervall som tillsammans med två kollegor skapar webbkursen.

– Ingen mår dåligt om det finns tydlighet i vilka förväntningarna är. Det ger redskap som är bra för alla men särskilt för dem som har adhd eller autism. Och ledarna mår bättre om de känner trygghet i att hantera konflikter, och i att förstå hur olika barn kan reagera på saker. Utveckling på området är inte nytt inom Scouterna, men webbkursen är den första insatsen från riksorganisationen.

– Vi gör det för de medlemmar vi har så att de ska kunna få vara sig själva när de är hos oss. Men också för att vi vill bli fler. Vi vill bredda normen kring vem som kan vara med, berättar Veronica Östervall.

Scouternas egna undersökningar visar att barnen känner sig trygga, men det går alltid att bli bättre. Vad tror du att utbildningen kommer att betyda för Scouterna?

– Att fler kommer att kunna vara med som sig själva. Att man inte behöver välja bort scouting eller tvinga in sig i en roll som inte är en själv. Att man kan vara med och ta plats och bli uppskattad för den man är.

Tips! Så blir du en trygg ledare

Fakta Anpassat ledarskap

Inom projektet Rätten till friluftsliv utbildar Scouterna och Friluftsfrämjandet sina ledare i anpassat ledarskap. På grundnivå utvecklas en webbkurs, där ledare snabbt kan få grundläggande kunskap och verktyg för att göra verksamheten mer tillgänglig. I en fördjupningsutbildning kan ledare få stöd att anpassa ledarskapet till den specifika gruppen.

Senaste artiklarna