Aktuellt ung scoutledare

”Jag kände mig lite tom och borta”

10 oktober, 2018

Nanny Ytterbring är utmanare och scoutledare och vet hur det känns att lägga mycket engagemang i scoutrörelsen. Ibland blir det för mycket och återhämtningen tar tid. Här berättar hon om prioriteringar och knep för att undvika stress.

Du pluggar till bagare och konditor på gymnasiet, jobbar extra och är dessutom utmanarscout och scoutledare i Mönsterås NSF scoutkår. Du har även arrangerat ett par hajker och läger. Hur gör du för att inte ta på dig för mycket?

– Jag har alltid haft lite svårt för att säga nej, men nu när jag är lite äldre har jag lärt mig att prioritera det viktigaste. Jag väljer ut det jag verkligen vill och måste, som att få bra betyg i skolan och göra sånt jag tycker är kul.

Tycker du att det är svårt att ”ta ledigt” från dina engagemang?

– Ja, ibland. När man arrangerar något ”Ha drömmar, bli kär och sluta stressa.” lägger man verkligen ner all energi på att få till exempel hajken så bra som den bara kan bli. Alla arrangörer kan nog hålla med mig om att man lätt bränner ut sig. Jag arrangerade en hajk för två år sedan där jag bor. Det tog ett tag att återhämta sig, jag kände mig lite tom och borta. Efter det lärde jag mig prioritera det jag verkligen tycker är kul och vill göra.

Hur ser du på att psykisk ohälsa ökar bland unga och många tror att stress är orsaken?

– Jag håller med och har själv märkt det hos vänner. Jag tror att det är stressen som gör att vi mår dåligt. På gymnasiet, där ansvar är en stor grej, märks det ännu mer. Det finns väldigt få vuxna som lyssnar om man mår dåligt. När man är ung gör det saken svårare, för unga är inte alltid så självsäkra. En klump i magen inför ett prov är vardagsmat. Eller ångesten över att man kanske inte hinner träna den dagen, för det finns ett berg av läxor hemma.

Har du något bra tips till de som känner att de stressar för mycket?

– Jag är själv inte så bra på att ta det lugnt, men mina råd är att göra något du tycker är kul. Läs en bok, ta ett bad eller varför inte baka något gott? Kom ihåg att sova för ingen mår bra utan sömn. Klura ut små knep för hur du ska undvika stress. Om du till exempel har svårt att hinna äta frukost så gör din frukost kvällen innan, bre mackan eller måtta upp gröten. Du sparar faktiskt några minuter på det! Men framför allt – lev livet! Ha kul! Skaffa dig ett mål och fokusera på det. Ha drömmar, bli kär och sluta stressa. Prioritera läxorna för de är guld värda i slutändan. Sluta stirra dig blind på dig själv i spegeln: utseendet är inte allt en människa bryr sig om. Det är vad som finns på insidan som räknas!

Senaste artiklarna