Inspiration digitalisering

Tid för fler

19 augusti, 2019

Från sviktande 35 medlemmar till 140, och kölista. Adolf Fredriks scoutkår i Stockholm har med hårt arbete, ett nytt smart kösystem och en ny lättnavigerad webbplats fått fler att bli scouter.

Det är en kylig kväll i mitten av maj. Utanför scoutlokalen i centrala Stockholm brinner två välkomnande marschaller. Kontrasten är stor när man öppnar dörren från den lugna bakgatan till stimmet inne i källarlokalen. Där inne sorlar 20 barn och lika många föräldrar som precis fått prova på scouting hos Adolf Fredriks scoutkår.

Rekryteringsmöten som det här är en av anledningarna till att Adolf Fredriks scoutkår har gått från sviktande 35 medlemmar till dagens 140 de senaste nio åren. Dessutom har de nu en lång kölista. En lista som hanteras via Scouternas digitala system för intresse, anmälan och kö.

– Kösystemet har underlättat rejält för oss. Tidigare hade vi en Wordfil. Vi knappade in barnens uppgifter för hand och det var lätt att skriva fel, säger kårordförande Sebastian von Schmalensée.

Nu matar föräldrarna själva in all info direkt i systemet via nätet när de gör en intresseanmälan.

– Och vi får tillgång till all information vi behöver, till exempel korrekta kontaktuppgifter till barnens föräldrar om något skulle hända. Tidigare kunde det ta ganska lång tid innan vi fick det, säger Sebastian.

Vice kårordförande Robert Jonsson påpekar att det egentligen bara är en grej han saknar:

– Det vore underbart om systemet skulle komma som app. Så att man superenkelt kan administrera allt från telefonen, även när man är ute i skogen.

Robert är den som drivit arbetet med kårens nya webbplats, något som också bidragit till att fler hittar Adolf Fredriks scoutkår och anmäler sitt intresse.

– Det var dags att göra något åt vår hemsida. Den var gammal och inaktuell. När vi fick veta att Scouterna hade ett verktyg för att bygga hemsidor bestämde vi oss. Vi ville göra en tidlös sida som inte måste uppdateras så ofta.

De ville att den nya sidan skulle ha bra, grundläggande information, och vara lätt att navigera på.

– Och det ska vara lätt för besökare att klicka sig in på den åldersgrupp just de är intresserade av, säger Sebastian.

Webbplatsen är gjord i Scouternas eget verktyg som är baserad på WordPress. Robert, som har visst dataintresse men inte vill kalla sig proffs, erkänner att det har funnits kvällar när han slitit sitt hår. Men med förenade krafter och en hel del research har han fått till en snygg, inbjudande och framför allt praktisk hemsida som fyller alla kårens syften.

– Vi skalade bort funktioner som inte var intressanta för vår kår. Sen byggde vi vidare på de delar vi ville ha med. En viktig sak var att man lätt ska kunna anmäla sitt intresse. Det formuläret har vi lagt in på nästan alla sidor, säger Robert.

Och så skulle sidan vara inbjudande och snygg, något som bildvalet bidragit till.

– Vi valde att bara använda bilder där man inte ser ansikten. Dels för att det förenklar eftersom vi slipper be om lov för publicering, och dels för att det blir ett snyggt bildspråk med många landskapsbilder, säger Robert och tillägger att han är särskilt nöjd med funktionen ”hero” i verktyget.

– Med hero kunde vi enkelt bygga en sida som alltid startar med en stor bild med text i som löper över hela sidan. Jag tycker att det är snyggt.

Hur har reaktionerna på den nya hemsidan varit?

– Jättebra! Vi har fått mycket positiv respons från folk som tycker den är både snygg och lättnavigerad. Det är jättekul, säger Sebastian.

Kårens bästa hacks

  1. Använd funktionen hero när du bygger sidan. Det vill säga en stor bild med text i som löper högst upp på sidan. Det blir snyggt och fyller ut sidan.
  2. Ha tydlig praktisk information om hur man gör för att bli medlem och formulär för intresseanmälan på alla sidor.
  3. Fundera igenom era bildval. Vi valde bilder där ansikten inte syns, både eftersom vi slipper problem med GDPR, och för att det blir snyggt.
  4. Jobba tillsammans och ta gärna hjälp av andra kårer som har kommit längre. Det gjorde vi, och det var skönt att kunna bolla tankar och frågor med andra som varit med om samma grej.

 

Detta är en artikel från Scouternas verksamhetsberättelse 2018.

Senaste artiklarna