Foto: Kerstin Helmsjö

Lyckas med hajken – så gör ni!

9 juni, 2020

Vilken planering krävs egentligen för att styra upp en hajk? Det vet utmanarscouterna Felicia Ödmark, Liv Karakatsanis och Kristoffer Funk från Umeås och Tegs scoutkårer. Tillsammans fixade de ett spännande äventyr med jakttema och massor av ballonger.

I juni förra året möttes 39 ivriga äventyrarscouter vid Stor-Tavelsjön utanför Umeå för en jakthajk. Men förberedelserna började flera månader tidigare. Det var utmanarscouter från Tegs och Umeå scoutkår som planerade hajken.

– Vi ägnade faktiskt hela vårterminen åt planering. Det handlade om allt från att komma på idéer, till att forma en inbjudan och lösa att det fanns mat och hur alla skulle ta sig dit. Det var mycket logistik, säger Felicia Ödmark.

Liv Karakatsanis håller med.

– Jag tänkte nog inte att det skulle vara så mycket planering, men det behövdes. Så det är bra att börja i god tid, säger hon.

Utmanarscouterna delade in sig i olika grupper under förberedelserna.

– Alla har många idéer och det är viktigt att man lyssnar på alla men det är svårt i en stor grupp. Därför var det bra att dela upp sig. Varje grupp fick en specifik uppgift att lösa. En fick ansvar för mat, en fick lösa hur deltagarna skulle ta sig till hajken och så vidare. Sedan fick alla presentera vad de hade kommit fram till framför alla, säger Kristoffer Funk.

De tänkte hela tiden på att det skulle bli billigt.

– Ett mål var att det inte skulle vara en klassfråga att vara med. Deltagaravgiften landade på 150 kronor per person och den täckte upp för maten och material såsom ballonger, säger Felicia Ödmark.

Mycket av upplägget kopierade planeringsgruppen från tidigare år eftersom jakthajken är en tradition.

– Aktiviteten med ballonger har gjorts förut och det var kul så vi gjorde likadant. Men vi gjorde våra egen ”swing” på det, säger Kristoffer Funk.

Liv Karakatsanis tyckte att det svåraste var att sätta sig in i hur mycket de yngre scouterna skulle klara av.

– Vi äldre vet ju vad vi kan men det svåraste var att avgöra vad de yngre klarar av. Vissa kanske tycker att det är läskigt att sova borta från sina föräldrar till exempel.

På fredagskvällen innan hajken åkte alla utmanarscouter ut till hajkplatsen och slog läger. De började blåsa upp ballonger i olika färger och placerade ut dem runt sjön.

– Ett tag hade vi lite tråkigt och då satte vi upp ett rep tvärs över den lilla sjön där vi hängde ballonger som deltagarna sedan fick simma och hämta. Det var typ 20 grader så det var skönt att svalka sig, säger Kristoffer Funk.

DSCF3301

Klockan 12 kom äventyrarscouterna och alla åt en gemensam lunch. Efter det delades alla äventyrare upp i patruller. Äventyrarna fick en timme på sig att ge sig ut i skogen och slå läger och sedan började själva tävlingen.

– Det gällde för äventyrarna att samla så många ballonger som möjligt och lägga i sina sopsäckar utan att bli tagna av oss utmanare. Samtidigt jagade vi äventyrarna och om de blev tagna så spräckte vi deras ballonger, säger Liv Karakatsanis.

Jakten började och utmanarna satte hela tiden upp nya ballonger.

– Målet var att skrämmas lite. Vi hade målat upp en bild av att de skulle vara jätterädda för oss. Men på kvällen hade alla äventyrarna slagit ihop sig och stod och var kaxiga. Det var vi inte förberedda på, säger Felicia Ödmark.

En av utmanarna hade klätt ut sig till en maskot. Han fick namnet foppatoffelmannen.

– Han skrämdes nog mest. Kanske borde vi ha ett tema nästa gång och klä ut oss. Det finns alltid utvecklingspotential, säger Felicia Ödmark.

Efter en lång dag kom kvällen och energin hos deltagarna dippade. Plötsligt kunde det gå ut ett sms med ledtrådar och information om att nya skatter  hade hängts upp.

– Vi hade ett jättestort område. I efterhand hade vi nog begränsat det lite eftersom deltagarna kunde gå omkring i en timme utan att se någon, äger Felicia Ödmark.

Som tur var fanns det lite energihöjare.

– Vi hade köpte chips och godis som vi hängde upp i skogen nära vårt camp. Det satte igång leken lite när alla var trötta och gav en nytändning, säger hon.

Mellan klockan ett och fem på natten var alla ”tjåffe” – det vill säga att de inte kunde bli tagna. Men den som ville fick jaga ballonger under midnattssolen.

– Det var ljust hela natten och de flesta var uppe och jagade eller satt och pratade och umgicks. Alla mygg hade kläckts och de höll många av oss vakna. Jag sov inte så många timmar, säger Kristoffer Funk.

Både utmanare och äventyrare hade ledare med som fanns som ”back up” i baslägret om det var någon som behövde lite extra stöd eller medicinsk hjälp. Det delades ut lite extra vätskeersättning, skavsårsplåster och myggmedel. Klockan 9:30 återsamlades ett trött men glatt gäng. Ballonger räknades och en segrarpatrull utsågs innan det var dags att åka hem.

– Alla var supertrötta när vi var klara men ledarna på kårerna berättade efteråt att alla som var med var jättenöjda. Det är roligt, säger Liv Karakatsanis.

Även utmanarna var trötta.

– Jag somnade själv i bilen. Men det är också det som härligt när man varit på hajk. Man ska ju känna att man gjort något, inte sovit på hotell, säger Felicia Ödmark.

10 tips till er som vill planera en hajk

1. Börja att planera i god tid! Det tar lite längre tid än ni tror. Det är bra att ha en termin på sig.

2. Dela in er i mindre grupper. Dela in er i grupper och låt varje grupp lösa en specifik uppgift. En grupp kan ta ansvar för mat, en annan för transporter, etcetera.

3. Fördela ansvaret. Låt inte en person göra allt. Ni är en grupp och alla ska ta ansvar. Våga lita på andra i gruppen, så länge alla gör sitt bästa så blir det jättebra.

4. Vad gör ni om det regnar? Tänk igenom olika situationer som kan uppstå under hajken och hur ni ska agera. Vad gör ni till exempel om det regnar? Vad gör ni om någon blir rädd och saknar sina föräldrar?

5. Se till att alla kan vara med. Det ska vara billigt att vara med så alla har möjlighet att delta.

6. Fråga om råd. Ta hjälp av andra som planerat en hajk tidigare. Finns det äldre ledare att fråga om råd?

7. Träffas innan deltagarna kommer. Kom gärna till hajkplatsen en dag tidigare och förbered.

8. Begränsa området. Om området är för stort kan det bli svårt att ha kontroll och genomföra hajken.

9. Be alla att har laddade mobiler. Se till att alla har laddade mobiltelefoner så att ni kan få tag på alla deltagare. Tipsa eventuellt om powerbanks.

10. Mat som håller alla mätta. Ta med bra mat som man håller deltagarna mätta länge och köp med något att äta som ger lite extra energi – det kan behövas!

Fakta: Jakthajken

Antal deltagare: 39, varav 15 utmanare och 24 äventyrare.

Scoutkårer: Tegs, Umeå, Skellefteå och Östersund-Frösö scoutkårer.

Plats: Mitt ute i skogen vid Stor-Tavelsjön, ett par mil väster om Umeå. Cirka 20 minuters promenad från allmän väg.

När: 7–8 juni 2019. Jakten pågick från klockan 14 på lördagen och alla skulle vara tillbaka i baslägret klockan 9:30 på söndag morgon.

Tema: Jakttävling där den som hittade flest ballonger vann.

Utrustning: Varje patrull fick ett vindskydd, stormkök och bränsle, en dunk vatten, några svarta stora sopsäckar och mat

Senaste artiklarna